A szemüveg útja a történelem során
A szemüveg kezdete
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a szemüveg a modern kor vívmánya, holott már az ókori Kínában is rájöttek pár dologra. Többek között számos lelet alapján bizonyosodhatunk meg arról, hogy a lencsék fénytörésével tisztában voltak már akkor is. Hogy bizonyos törés javítja, vagy éppen rontja a látásélességet lényeges felfedezés, ám nem teszi lehetővé azt a finom munkát, amivel a csiszolás irányítható és tervezhető lesz. Tudták ők azt is, hogy a színes lencse dekoratív illetve ne felejtsük, hogy a látcső sem a tizenkilencedik században látta meg a napvilágot.
Nem, a szemüveg ennél sokkal nagyobb problémával küszködött: nem volt hogyan rögzíteni. Mikor a technikai fejlődés már eljutott oda, hogy az üveget úgy tudtuk csiszolni és formázni, hogy tervezhető, mérések alapján meghatározható legyen a végső törése, még mindig ott volt a kérdés, hogy ez meg mitől fog megállni valakinek az arcán? Ha megnézzük a századforduló divatját, láthatjuk, hogy általában a tehetősek kiváltsága a díszes lornyon, a mintás, aranyozott cvekker, de szemüvegszárakat csak később találunk.
Az első szemüveg
Két technikai fejlődésre volt tehát szükség, hogy a szemüveg tömegcikkét elterjedhessen. A csiszolás tökéletesedése és a keret felfedezése. Utóbbihoz érdekes módon ősi kultúrák segíthették hozzá az embert. Az inuit törzsek, akik a végtelen hómezőkön élnek, ugyanis régóta szembesülnek rendszeresen az úgynevezett hóvakság problematikájával. Ahogy a bőrnek, úgy a szemnek sem tesz jót a túlzott ultra ibolya sugárzás, és ez okozza a hóvakság állapotot, ami a napszúráshoz hasonlatos. Igen kellemetlen, alkalmasint hosszútávú szövődményeket okozó gond, így kitalálták a megoldást: csökkenteni kell a szemet érő napfényt. Ez a napszemüveg előtt korban úgy valósult meg, hogy egy vékony csíkot vájtak például egy jávorszarvas agancsba, és az ezen keresztül szűrt látómezőn keresztül szemlélték a világot nappal. Ez arra elég volt, hogy lássanak körbe, de nem is lettek rosszul.
A keretnek egy másik problémája a lencse vastagság volt. Napjainkban a vékonyított lencse nem ejt senkit ámulatba, de anno ez egy igen jelentős gond volt, hiszen ha már olyan rossz volt valakinek a szeme, hogy két centi vastag lencse kellett, az volt is annyira nehéz, hogy semmilyen keret ne bírja el. Éppen ezért nem minden esetben kaptak a szemükhöz mért korrekciót a kedves páciensek. Hogy arról ne is beszéljünk, miféle választási lehetőségeik voltak. Nem volt itt klasszikus, trendi, modern, férfi meg női szemüveg. Szemüveg volt és kész. Eszi nem eszi, ilyen van.
A szemüveg megítélése
Nem véletlen tehát, hogy kezdetben nem volt túl kedvelt. Hiszen fennen hirdette viselőjéről, hogy egyébként nem látna jól, hogy már gyengültek a képességei. Az időskorral, bölcsességgel került kapcsolatba, ugyanakkor a fizikai teljesítőképesség hiánya is óhatatlanul rajta hagyta a bélyegét. Ez egy szegényebb közösségben, ahol óhatatlanul fizikai teljesítéssel keresték a kenyerüket, kifejezetten kellemetlen billog volt. Éppen ezért voltak sokan, akik be sem vallották, hogy szükségük van rá, jellemzően inkább férfiak. Ugyanakkor a hiúság a nőket sem kímélte, hiszen ha nem állt jól nekik, csúfságot kerülendő, vagy éppen a korukat tudató szemüveget nem akartak hordani.
De hát tetszik, nem tetszik, a szükség nagy úr. A https://eoptika.hu/kategoriak/szemuveg-akcio.html szemüveg kétes megítélésén a napszemüvegnek köszönhetően változott meg. A napszemüveg ugyanis tarolt. Az amerikai hadsereg pilótái viselték, a filmvásznon a szexszimbólumok ezt viselték, híres szinészek, szinésznők emelték át a divatba és korszakok szimbóluma lett stílusaival. Ha pedig a keretek ilyen szép számban és választékban népszerűek, jobban eladhatók, hát nem a kapitalizmus lesz, aki ne feküdne rá erre a lehetőségre.
Számtalan méretben, színben, stílusban árasztották el a piacot a szemüveg keretek, hazánkban kifejezetten hirtelen jött ez a nagy fokú szabadság a rendszerváltás után. Viszlát SZTK keretes szemüveg, hello minden sarkon felvert franchise üzletek!
Hogyan vásároljunk szemüveget ma?
Mi sem természetesebb, mint belibbenni egy üzletbe akár ebédszünetben és beülni egy látásvizsgálatra, majd a keretek közt válogatni és megbeszélni a különféle jellemzőket is, amiket a lencséhez adnak. A látásvizsgálat kikerülhetetlen és fontos is a rendszeres kontroll. Hogy milyen rétegeket teszünk a szemüveg lencsére már inkább kereskedelmi döntés. Persze a karcálló réteg vagy a vékonyítás már szinte alap, ahogy a kékfény és UV védelem sem dobja meg túlzottan a végösszeget. Amin érdemes elgondolkodni az a fényre sötétedő funkció, ami praktikusan ugyan kivált egy napszemüveget – mit amúgy is bajos lenne szemüvegen hordani – viszont jelentősen megdobja az árat is.
A keret már más kérdés. Nagyon ritka, hogy a lencse még bekorlátozná, hogy milyen is legyen. Ha pedig szabad a vásár, az ember személyiségéhez adottságaihoz hű megjelenést akar. Alkalmasint ehhez pedig nagyobb választékot talál online. Ha bizonytalanok vagyunk abban, mi áll jól, természetesen jó, ha felpróbálunk pár keretet az üzletben, csak, hogy tudjuk, milyen formát szeretnénk. Online azonban nem köti a kínálatot a kiállítótér nagysága, bérleti díja, annyi keret közt böngészhetünk, amennyi közt csak akarunk.